Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 26 juni 2022

 Så är midsommarhelgen över och vi kan konstatera att vi haft det väldigt bra!

Efter inköp av nytt solsegel så kunde vi lägga nästan hela vår lilla pytteträdgård i skugga och den heta solen kändes överkomlig. Dessutom fläktade det en aning. Vi skippade alla traditionella aktiviteter och slappade hemma tills våra middagsgäster kom. Kvällen blev mycket lyckad med god mat, svenska jordgubbar och midsommarquiz.

Resten av helgen har varit oerhört slapp i värmen. Jag orkar ingenting, inte ens virka, utan har legat i hängmattan i skuggan läst en massa med avbrott för stärkande små tupplurar emellanåt.

En riktigt bra och fruktansvärt obehaglig bok som jag läst är "1793" av Niklas Natt och Dag.  Jisses  säger jag bara. Mina läsvänner har varnat för att man kan storkna av vissa speciellt läskiga beskrivningar men jag var ändå inte riktigt förberedd. Det är stympningar, lukter och grymheter. Och ändå längtar jag efter nästa del. Författaren lyckades verkligen förflytta mig till ett 1700-tal där man undrar hur någon överhuvudtaget kunde överleva?

Mickel Cardell, den handikappade och försupne palten (polisen) hittar ett lik i den stinkande sjön Fatburen. Han börjar , tillsammans med den dödsjuke Cecil Winge leta efter den skyldige trots att ingen annan egentligen vill veta vem som begått brottet. 

Det är en fruktansvärt grym värld där det gäller att se sig över axeln samt ha en hiskelig tur för att överleva. Historien är spännande och mitt i allt ihop finns glimtar av en vilja att hjälpas åt och skapa en bättre värld!

1793

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar