Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 27 februari 2017

Ett fint bibliotek

I väntan på bussen som var starten på hemresan från Jämtland till Uppsala på lovet så gick vi in på biblioteket i Strömsund, en plats som alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har spenderat många timmar där, läst böcker, pluggat, hängt med kompisar...Ja, eftersom biblioteket ligger i samma byggnad som gymnasieskolan så fungerade det som vår rasthall emellanåt.
För något år sedan renoverade man biblioteket, möblerade om och fixade. Med små medel har man lyckats få till ett fantastiskt mysigt och inbjudande ställe.  Överallt i lokalen finns små hörnor med fåtöljer och bord. Man har utsmyckningar. Man framhäver sameflaggan och dess färger på ett ställe till exempel.
Jag  blev mycket inspirerad av alltihop och mycket stolt över att man satsat på just biblioteket. Det mesta man läser om Norrlands inland är att folk flyttar, samhällets service minskas. Men, mycket bra görs också! Och det känns viktigt att lyfta fram de sakerna ännu mer.
Så, om ni har vägarna förbi tycker jag att ni ska titta in.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar