Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 16 maj 2016

slaveri, lapptäcken och sjösjuka

Sist jag var på biblioteket snubblade jag över en ny bok av Tracy Chevalier. Jag älskade hennes "Flicka med pärlörhänge" som jag läste för evigheter sedan och jag har läst ett par andra böcker av henne men det var länge sedan sist. Nu har jag läst "Den sista fristaden". Boken handlar om den engelska Honor Bright som är kväkare i England. Hon lever ett tryggt liv, men så blir hon övergiven av sin fästman. När den något äventyrligare systern bestämmer sig för att åka till Amerika och gifta sig så följer Honor med. Direkt när de klivit av båten så dör systern och Honor måste plötsligt klara sig själv. Hon tar sig till Ohio där systerns blivande man finns. Det är ett ungt samhälle där det viktiga är att se framåt, inte begrava sig i det gamla. Som kväkare anser Honor, och hennes församling att slaveri ska avskaffas, men det är inte alltid så enkelt att leva upp till sina värderingar. Honor får ingen lätt tillvaro men gör ändå sitt bästa. Hennes största intresse är att sy lapptäcken och det öppnar vissa dörrar. Klart läsvärd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar