Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 3 april 2015

Glad påsk på er alla!
Här är det grillkorvar, skoteråkning, målade ägg, avslappnat umgänge, stickning och böcker.
I alla fall en stunds solsken varje dag och vi börjar se ut som pepparkakor allihopa.
Idag blir det äggjakt och påskmiddag. Jag minns de två senaste årens jakter. För två år sedan blev det för kort. Barnen tyckte det var jättekul och ville ha mer. Förra året tog jag i ordentligt, och tänkte att nu får de hålla på ett tag. Då kroknade de. Så i år måste jag frambringa ett mellanting.

Philippa Gregory roar mig i påsk med sin "I drottningens närhet". Som vanligt berättar hon om kvinnor i medeltidens England. Den här gången är det inte en drottning i fokus utan en hovnarr. Hannah och hennes far kommer till London efter att flytt från Spanien och inkvisitionen. De är judar och flera av deras släktingar har blivit avrättade, däribland Hannahs egen mor. Fadern är bokhandlare och uppmärksammas av flera inflytelserika män som uppskattar hans böcker. Hannah är synsk och efter att ha sett en ängel i sällskap med en mäktig man hamnar hon vid hovet som narr och sanningssägare. Kungen hon ska tjäna, Edward, dör efter kort tid och hon hamnar i stället hos prinsessan Maria. Hennes uppdrag är att spionera på Maria för hennes motståndares räkning. I kulisserna väntar Marias karismatiska syster Elisabeth. Ja, det är ungefär så långt jag hunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar