Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 7 september 2014

"Tvillingsystrarna" av Tessa de Loo är en läsvärd berättelse om de två tyska systrarna Anna och Lotte som skiljs åt vid sex års ålder, efter att deras föräldrar dött. Lotte skickas till släktingar i Nederländerna och Anna hamnar hos sin mycket stränge farfar i ett litet samhälle i Tyskland. De växer upp under totalt olika förhållanden under 1900-talets första hälft och när de möts av en slump igen, över sjuttio år gamla så krockar deras värderingar och erfarenheter. Anna som varit gift med en nazisoldat och Lotte med en judisk man. Historien väcker tankar om vad som egentligen hände i Tyskland under Hitlers välde. Vad fick tyskarna att hänge sig så totalt? Hade de något val? Och hur stor rätt har andra att döma? Visste de vad de gav sig in på? Det tog ett tag att komma in i boken men när jag väl gjorde det blev jag fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar