Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 23 september 2014

Det har varit lite mycket nu. Jag har läst men inte hunnit skriva, ibland gäller det att prioritera menar jag. Igår var jag över dagen till Borås. En lång dag.

Jag har läst en jättebra bok som jag varmt rekommenderar. Det är Elin Olofssons andra bok "Till flickorna i sjön". Jag tyckte mycket om hennes första "Då tänker jag på Sigrid" också, men den här är faktiskt snäppet bättre. Helena är städerska på Östersunds lasarett. Hon har i stort sett avsagt sig kontakten med hembyn och pappan. Mamman bor på Island med sin nya man. Helena är väldigt ensam sedan hennes pojkvän Tomas gjorde slut och allt har bara blivit för mycket. Hon klarar inte att komma över de händelser som gjort ont i det förflutna och att gå vidare. En dag så ser hon en välbekant person i en sjuksäng och hon kan inte låta bli att ta kontakt.
I avsnittet "Kultur" i  "Norrlandspodden" med Po Tidholm och Sofia Mirjamsdotter pratar de om att litteratur och filmer från Norrland nästan alltid handlar om platsen på ett eller annat sätt, och att de väntar på något där inte Norrland har huvudrollen. Jag tycker att Elin Olofsson och hennes nya bok är ett bra exempel på att platsen kunde ha varit vilken som helst, allt det som händer hade kunnat ske i Skåne lika gärna, samtidigt som jag förstås gillar att det är i just Östersund hon vandrar omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar