Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 9 januari 2014

Vikten av läsning

Det är mycket prat om läsning och läsförståelse i samhällsdebatten just nu. Jag hoppas att det får fler föräldrar att läsa för sina barn. Tyvärr hör jag ganska ofta, till och med bland kollegor, att de inte läser själva och inte för sina barn. Jag, som aldrig lämnar hemmet utan minst en bok i väskan, förundras och undrar hur de kan undvika böcker med hälsan i behåll? På senare tid har det ju också pratats mycket om vikten av att prata med barnen om det man läser och där har jag själv blivit mycket bättre. Förr lät jag nog eleverna vara ifred med sina böcker mycket mer.
Jag känner mig optimistisk, i början av min lärarkarriär var det mycket svårare att få eleverna att läsa, kändes det som. Efter några år kom Harry Potter och "Sagan om ringen-filmerna" och plötsligt hittade många motivationen till läsning. Det är så roligt att se att det håller i sig vilket säkert beror på den mängd litteratur som kommit i olika genrer; fantasy, manga, roliga böcker och deckare.

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Många vet inte om att det tar många tusen timmar av läsande för att bli en god läsare. Jag har läst runt 12000 timmar. All den tiden kan man inte få i skolan, långt ifrån. Sedan undrar man varför dagens ungdomar har dålig läsförståelse! Som vuxen är man också en förebild. När mina elever satt och läste så läste jag också en bok, jag pratade om vilka böcker jag läste osv. Här i USA arbetar de mycket med böcker på olika sätt, ända från förskoleklass. De pratar om karaktärer, huvudteman i boken, hur de är uppbyggda. Massor med prat om böcker! Och mycket skrivande så klart. Det har gjort att jag också lärt mig att prata mer om de böcker vi läser här hemma med vår dotter...

    SvaraRadera