Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 20 januari 2014

Skeppet Vasa

Ett helt nytt problem har uppstått i vår familj. Jag och H ska dela på en dator och plötsligt är det inte jag som har första tjing på den, därav förklaringen till mitt sporadiska bloggande nuförtiden (plus att jag läser den fruktansvärt spännande "Nyckeln" vilket gör att jag inte riktigt hinner blogga förstås).
                                                                 


Igår besökte vi Vasamuséet och det var väldigt lyckat. Fyra barn i åldrarna fyra till åtta år var med och alla tyckte att det var helt fantastiskt. Alla barnen hade lite förkunskap. H har hört boken "Vasagrisen" av Björn Bergenholtz som handlar om den lilla grisen Lindbom som hamnar på Vasaskeppet, tänkt att bli proviant. Till hans stora lycka så sjunker ju skeppet och han klarar sig. De andra barnen ha r sett julkalendern om Barnen Hedenhös där ett sagogryn hamnar i gapet på en lejonskulptur. Vi tillbringade fyra timmar på muséet, tittade på allt, läste alla skyltar, begrundade hur det var byggt och hur det sjönk och hur det såg ut inuti. H kunde inte sluta prata om skeppet ens i morse. Han återberättade allt han lärt sig för mig, utifall att jag missat några viktiga fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar