Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 24 maj 2013

Äntligen fredag och jerkadags

Brukar du läsa om böcker?

Väldigt sällan måste jag erkänna...Det finns så många olästa skatter att det känns som slöseri att läsa om. Såvida det inte är någon alldeles speciell bok förstås. Om jag någon gång blir sugen på att läsa om böcker så är det oftast sådant jag läste i slukaråldern. Maria Gripes "Skuggan över stenbänken-serie" och "Agnes Cecilia" har jag läst om ibland,  Michelle Magorians "Godnatt Mister Tom" som jag brukar ha som högläsning i mellanstadieklasser.
En serie som jag faktiskt har tänkt att jag ska läsa igen, bara jag kommer mig för, är Per Anders Fogelströms Stockholmssvit, som jag läste för minst tjugo år sedan och tyckte mycket om.

7 kommentarer:

  1. Åh, Maria Gripe. Hennes böcker har jag bestämt att jag ska läsa om. Den dagen jag börjar med det :)

    SvaraRadera
  2. Jag läste första delen av Stockholms-sviten för många år sedan, men så blev det inte fler. Nu har jag köpt hela serien och läst första boken igen och skall absolut läsa resten också!

    SvaraRadera
  3. Olästa skatter var bra uttryckt!

    SvaraRadera
  4. När man läser allas svar verkar detvanligaste ändå vara ett "ja men inte så ofta". Har det gått tjugo år så måste det vara lika roligt att läsa en bok som första gången :)

    SvaraRadera
  5. Har också tappat bort Maria Gripes böcker. Det måste bli en reunion för min del.

    SvaraRadera
  6. God Natt Mr Tom är en underbar och sorglig bok, ja den kanske man skulle kunna läsa om.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Samma här! Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

    SvaraRadera