Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 26 september 2010

Vilken härlig höstdag det varit idag! Just nu är det en härlig tid tycker jag.Vackert rött och gult i träden, frisk luft och på kvällarna kan man mysa med tända ljus och tefika.

Jag läser vidare i "Högläsaren". Det är en fängslande bok som, liksom "Boktjuven", får en att fundera över skuld och ansvar under andra världskriget. Det kan inte ha varit lätt att leva i Tyskland under 30-,40- och 50-talet. Men man kan lätt överföra funderingarna till vår egen tid också. Kan vi idag verkligen dra alla över en kam och fördöma de som inte stod emot och protesterade mot Hitler? Vilket ansvar tar vi idag för de flyktingar och krigsdrabbade människor som behöver oss? Jag tycker att det är en befogad fråga, speciellt nu efter valet.

Slutligen har jag lite dåligt samvete för kommentaren om Ranelids bringa igår....Den var kanske inte så snäll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar