Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 25 september 2010

Bokmässa på gång!

Gissa om jag önskar att jag befann mig i Göteborg just nu... För några år sedan blev jag, till min stora lycka, tillfrågad av skolbibliotikarien på skolan där jag då var, om jag ville följa med på bokmässan. Hon skulle få det som fortbildning men ville inte åka själv. Jag glömmer aldrig när vi kom in genom dörrarna! Böcker och författare (och ungefär femtioelva tusen andra människor) överallt! Närmare himmelriket kommer jag nog aldrig. Helst hade jag velat göra som Joakim von Anka brukar göra i sitt kassavalv, dyka ner bland alla böcker och simma omkring, men att gå runt och klappa och läsa på bokryggar var rätt trevligt också.

I två dagar spankulerade vi omkring, lyssnade på föredrag och kollade in kändisar. Emma Hamberg berättade om sin bok "Brunstkalendern" som jag sedan bara var tvungen att köpa på vägen ut. Barbro Lindgren, med vars böcker jag vuxit upp med, berättade om sitt liv och sina bokfigurer.

Efter tre dagar var man nästan lite less på att stöta ihop med Jan Guillo i varenda hörn och att behöva se Björn Ranelids solariebruna, skrynkliga bringa, som han måste vara väldigt stolt över då han hade djupt urringade t-shirts varje dag. De två var banne mig överallt på mässan.

Åh, nu när jag skriver om det blir jag ännu mer sugen på att få åka dit någon mer gång! Jag följer i alla fall rapporteringen på tv:s kulturprogram för att få insupa stämningen. Det är intressant med Afrikatemat de har i år också. Igår hörde jag en bra intervju med Nadine Gordimer där hon pratade om Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar