Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 7 augusti 2024

 Familjen är hemma igen och ordningen är återställd.

Redan morgonen efter hemkomsten insåg jag att just det... Om jag har ett gott mellanmål som jag förberett och tänkt ta med mig till jobbet så måste jag markera tydligt att det är MITT! Annars försvinner det under natten.

Helgen var lugn. Jag kände mig lite krasslig, det har fortfarande inte riktigt släppt men jag har inte behövt vara hemma från jobbet tack och lov.

Denna vecka har det börjat röra sig på skolgården och jag har sett små parvlar hålla hårt i sina föräldrar när de korsat skolgården på väg mot fritids. Är lite osäker på när skolan börjar men jag tror att det kanske är om två veckor. Om jag inte minns helt fel så börjar de mitt i veckan vilket är smart tycker jag. Chocken att kliva upp och sätta igång vardagen kan vara nog så plågsam även om det är en tredagarsvecka första veckan.

"Moden självhushållning" av Anders Rydell och Alva Herdevall innehåller faktiskt nästan allt man kan vilja veta. 



Jag har läst om odling, hur man tillverkar olika viktiga produkter till hemmet, vad man ska tänka på när man skaffar djur och så vidare. Så pass bra är den att jag har fått T att läsa odlingskapitlet samt beställt den på AdLibris. Vi utökar våra odlingar för varje år och i boken har de lyckats pricka in nästan allt vi håller på med. Och där vi har funderat på varför vissa saker inte lyckats så bra så har vi nu fått tips och förklaringar.

Under sommaren har jag lyssnat en hel del på ljudböcker, främst när jag suttit och vävt. Vissa böcker var bra och vissa mindre bra.
"Det ockultas historia" av Bokasin lät spännande när jag laddade ner den men i ärlighetetens namn så var den rätt tråkig. Den beskriver olika viktiga personer och företeelser i historien som haft med det ockulta att göra. Kanske var det bara sättet att berätta som gjorde det torrt och ganska ointressant?

En annan bok som också lät spännande men som visade sig göra mig besviken var "Familjen Medici, Det vackra folket i Florens"  av Ulla Britta Ramklint. Man kan sammanfatta det med att familjen var väldigt intressant men framställningen i boken var så där. En massa namn rapades upp och många i familjen hette ungefär lika dessutom så det var hopplöst att hålla rätt på dem. Njae, får jag säga...

Sedan började jag på en långserie som heter "Bara Maja" av Liv Almendingen. Jag lyssnade på del 1, "Förbjuden kärlek" samt del 2, "Lögnens pris". Böckerna var väl inga kioskvältare precis men där hade jag ganska låga förväntningar och därför köper jag kvaliteten. Maja är en ytterst fattig flicka som bor med sin syster sedan mamma dött. Hon är vacker och systern är lungsjuk. De hyr ett rum hos en otrevlig man som inte drar sig för att utnyttja de två systrarna. Maja är så gott som förlovad med grannpojken när hon av en slump träffar på en tjusig och rik ung man. Glömde nämna att Maja har en enastående sångröst också vilket får henne att väcka uppmärksamhet. Naturligtvis blir det missförstånd och svårigheter som jag hoppas ska lösa sig i del 3, när jag nu kommer mig för att lyssna på den. Fast, jag misstänker att författaren kommer att dra ut på det i ett antal böcker till. Det är ju trots allt en långserie.

Min sista serie som jag lyssnat på och fortfarande håller på med heter "Glendale Hall" och författaren heter Victoria Walters.
Första boken var bra! Den heter "Hem till Glendale Hall" och handlar om Beth. Historien börjar med att Beth och dottern Isabelle kommer hem till den stora och tjusiga hemgården. Hon har inte varit hemma på femton år. Beth var bara sexton år när hon blev gravid och eftersom familjen var helt emot att hon skulle behålla barnet så rymde hon till London där hon bott sedan dess. Hon har haft kontakt med familjen men vägrat återvända. Men nu har hon blivit ombedd att komma hem eftersom hennes mormor ligger för döden. 
Väl hemma visar det sig att allt kanske inte var som hon trott och trots att hon bara ska vara hemma några veckor så njuter både hon och dottern. 
När så hennes ungdomskärlek Drew dyker upp så blir tillvaron komplicerad men inte helt fel.

Den andra delen; "Nya tider på Glendale Hall" handlar om Beths vän Emily som också bor i London men härstammar från Glendale Hall. Beth bodde hos Emily den första tiden i London. Emily är bagare och älskar det. Hon bor med Greg, en snygg och karismatisk brandman. Hon ser mycket fram emot att åka hem till Glendale Hall och få visa sin hemtrakt för Greg. men när det är dags så ställer Greg till det på mer än ett sätt och Emily får åka ensam. 
Del 2 var inte lika bra som ettan även om jag tyckte att den var helt okej.

Just nu håller jag på med del 3 som heter "Juletid på Glendale Hall" och tyvärr är den inte i närheten så bra som de första två. Nu får vi följa ytterligare en av Beths vänner, Heather, sambo med Drews bror Rory. 
Ett problem med alla tre böckerna har varit att författaren upprepar sig och kan berätta samma sak fem gånger. I första och andra boken så stod jag ut med det eftersom intrigen ändå kändes spännande. Men i den har tredje så är intrigen tunn och då blir de där upprepningarna ytterst plågsamma.
Det finns en fjärde del och jag kommer att lyssna på den och hoppas att författaren rycker upp sig!

 
 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar