Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 19 juli 2024

Månadens dikt juni 2024

 Hm, jag är några veckor försenad med junidikten. Men här kommer den.


Skall jag likna dig vid en sommardag?

Men du är av en älskligare sort.

I maj kan frostvind vålla obehag,

och bästa sommaren är alltför kort.

För starkt och hett kan himmelsögat skina

och ofta är dess gyllne blick dold.

Det ljusa kan förvandlas till en pina,

naturens nyck blir plötsligt illa tåld.

Din ljuva sommar blir dock aldrig blek

och mister inte vad den skönast äger;

Ty döden kan ej skryta att du svek

när du finns kvar i det som dikten säger.

Så länge människor andas, ögon ser,

så länge dikten livet åt dig ger.


-Sonett av William Shakespeare-



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar