Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 22 juli 2024

 Så är det en ny vecka igen och jag har nu jobbat i tre dagar. Det går bra även om jag bara var tvungen att snooza en extra gång i morse. 

I torsdags när jag kom hem var jag förväntansfull. På morgonen hade jag konstaterat att en av trädgårdens jordgubbar var väldigt nära att vara mogen för plockning. Jag gick ut, lyfte på jordgubben och höll på att svimma av upprördhet! Den nu perfekt mogna jordgubben var bara halv och under den låg en gigantisk mördarsnigel och jag svär på att den tuggade och rapade förnöjt!

Utan att gå in på alltför dramatiska detaljer så kan jag säga att 

-den snigeln äter inga fler jordgubbar!!!!

Tack och lov så hittade jag två nya mognade gubbar på fredagen när jag kom hem så de skyndade jag mig att plocka och äta upp. Mycket goda.

Semesterfirarna härjar på. Igår kom bilder på en myltmyr, full med guldfärgade bär. Och senare på kvällen fick jag bilder på en glad son som fiskat och fått fångst som de skulle röka. 

Så har vi USA och Biden. Jag tycker att han tagit rätt beslut som hoppat av presidentkampanjen. Plötsligt känns valet lite, lite mer hoppfullt och om inte annat så får Trump mer motstånd. 

Läste någonstans att Bruce Springsteen haft konsert i Sverige och att han, utan att ha sagt något rent ut, var uppgiven.

Jag är glad att jag bor i Sverige.

Min kollega tipsade mig om något så spännande som en finsk feelgood i våras.

Den heter "En engelsk romans" och är skriven av Niina Mero, en författare som också forskar om romance. Jag blev inte besviken när jag läste den nu i helgen! Tänk dig stommen av en feelgood, snygga karlar, missförstånd, lite lagom mycket spänning och en unik hjältinna. Lägg så till romantikens poeter, tatueringar, humor, Oxford och en anglofil av guds nåde. Ja då har du den här boken.

Nora bor i Åbo, skulle egentligen bli journalist men då hon insåg att journalistyrket innebär att att hon måste prata med och intervjua folk så tappade hon geisten en aning. I stället började hon studera romantiken och dess poeter och ska nu skriva en magisteruppsats om det. Hon älskar allt som har med England att göra men har bestämt sig för att aldrig åka dit, enda sättet att inte bli besviken på verkligheten. 

Men så ringer hennes oerhört bestämda syster och meddelar att hon ska gifta sig i England och Nora har inte en chans att komma undan. 

Väl där lyckas hon avslöja familjehemligheter, klampa i klaveret och göra sin syster galen på endast några timmar. 

Alltså, jag har fnissat högt för mig själv under vissa kapitel och nästan blivit lite rädd när jag har läst andra. 

En bok jag varmt rekommenderar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar