Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 30 september 2023

 Trevlig lördag på er!

Solen lyser idag, blomflugorna attackerar minsta lilla fruktsmula men myggen börjar tunnas ut lite i alla fall. Fast igår på bokbussen så var det ingen brist på mygg, stora, agressiva och svårdödade. Man undrar vad det är för monster när man smäller en och den i princip bara ruskar på sig och surrar iväg?

Nåja, det här året kommer jag att minnas som det år då naturen fick spel. Det är bara att hoppas att det blir som det ska igen snart. Jag blir förundrad och förtvivlad när jag hör människor som trots alla överväldigande bevis fortfarande vägrar erkänna att vi behöver göra något åt miljöproblemen.

Nej, nu är det ändå lördag och jag vill vara i glad stämning.

Sagostunden i onsdags gick mycket bra. Jag var där i god tid. Barnen satte sig ordentligt på varsin stol och lyssnade uppmärksamt. De tyckte om boken, så pass att en ville höra den en gång till direkt när den var slut och det tycker jag ändå är ett bra betyg. 

Jag känner ofta att jag har stor nytta av mitt förflutna inom läraryrket när jag jobbar. Att ha högläsning, samlingar och hitta varje elevs intresse och motivation är något som jag har jobbat med i snart trettio år (galet när man ser siffran skriven framför sig). 

Dagens boktips är "sången om Akilles" av Madeleine Miller. Boken har några år på nacken men har fått ett uppsving på Booktock.

 

 Sången om Akilles Berättaren är prinsen Patroklos, vek  och anspråklös till faderns förtret. Han hamnar i trubbel, ofrivilligt, och skickas till ett annat hov där han blir halvguden Akilles vän och vapendragare. Akilles livsuppgift är att bli Greklands främste krigare och trots att han kämpar emot sitt öde så hamnar han i det långvariga kriget i Troja.

Trots att Akilles är den omtalade, stjärnan, så har Patroklos egenskaper som kanske egentligen är viktigare? De två prinsarna älskar varandra men de har inte mycket att säga till om i den mystiska och krigiska världen de lever i.

En mycket läsvärd bok!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar