Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 1 oktober 2023

Septemberdikten 2023

 Mina killar har varit ute i svampskog idag och kom hem med en hel påse kantareller. I år växer verkligen allt möjligt bra. 

Jag har varit hemma och känt mig vissen. Förvisso var jag ut och drack ett par öl med systrarna igår men det var långt ifrån tillräckligt för att det ska vara orsaken till dagens känsla. Det känns som att jag bär runt på något som inte bryter ut. Vissa dagar har jag ont i huvudet, andra lite snuva. Och så har det varit i flera veckor nu.

Nästa vecka är jag ledig på fredagen som kompensation för lördagsjobb och på lördag jobbar jag. Sedan åker jag hem till pappa några dagar i slutet av veckan därpå. Så jag har verkligen inte tid för förkylningar eller andra åkommor med så mycket roligt som väntar.

Jag tänker ge er septemberdikten, en dag in i oktober. Den kommer från Kristina Lugns sista diktsamling som kom ut efter hennes död. Boken heter "Inte alls dåligt" och titeln syftar på att hon tyckte att dikterna var bra men att de behövde sorteras och struktureras. Håll till godo!

Det var en mycket vanlig dag

jag satt och skrev ett föredrag

om vardagsmod och nederlag

och hur det känns att vara jag

när allt jag har

har fel adress

när allt jag gör

får dålig press

och jag står kvar på fel perrong 

och döden tar min hembygdssång

och jag får avslag på ett lån

och en faktura hemifrån

och många bakslag, många svek

och som ett nedlagt bibliotek

är kärleken på ålderns höst

blott milsvid saknad, ingen tröst

och klackens tyngd i öppet sår

och vilan på ett järnvägsspår

och asfalt på en sommaräng

och rårörd sylt i bröllopssäng

och en livstid utan hopp

och en saknad utan kropp

och när jag sökte byggnadslov

i himmelrikets sovalkov

fick jag ett mycket sakligt svar:

För dig finns ingen vila kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar