Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 7 september 2022

Äntligen höst!

Så är hösten äntligen här och man kan pyssla inomhus med gott samvete. I helgen var vi på 20-årskalas hos en systerdotter. Lite konstigt är det när sådana som man suttit och gosat med när de var små gurglande bäbisar plötsligt fyller 20 och beger sig ut i världen! Vad säger det om en själv menar jag?!

Hemma hos oss bråkar vi just nu om huruvida det ska vara öppet eller stängt fönster på nätterna. Själv skulle jag gärna sova med öppet fram till höstlovet ungefär, men det verkar omöjligt att driva igenom.

Imorgon kväll har vi tjusigt författarbesök på biblioteket. Då kommer Marie Bengts hit och berättar om sina tre pusseldeckare, sin vurm för 50-talet och spänningsgenren. Jag ser mycket fram emot det hela och hoppas verkligen att det kommer folk. Ibland är det väldigt svårt att få folk att komma på sådana här evenemang. Jag läste böckerna i somras och var förtjust. En faster tyckte att första delen var lite långtråkig men jag älskar det lugna tempot som man hittar i just den genren.


Jag har läst del två i feelgoodserien "Sidensystrar" av Sara Medberg. I den här boken "Charlotta" möter vi Charlotta, en fattig men duktig sömmerska som tar jobb som kammarjungfru hos baron Ridderlöws syster. Baronen är en bitter och arg, men ack så stilig man i sina bästa år. Hans syster Nella är en otroligt äventyrlig och flamsig sextonåring som drömmer om äventyr. Boken handlar dessutom om ytterligare en ung kvinna Emmy, som rymt genom Europa och förlorat sin familj. Ja, det är många personer som fladdrar runt och jag kände mig förvirrad under hela läsningen eftersom baron Ridderlöw blivit sviken i det förflutna av en ung mamsell vid namn Arabella, vilket också hjältinnan i bok ett hette. Jag hade inte tillgång till första boken "Arabella" så jag kunde inte kolla upp det hela. Men det känns konstigt att hon som var en sådan fin människa i en bok skulle vara en lycksökerska i den andra. Så någonstans måste jag ha missat något.

Nåväl, författaren berättar en hel del om livet vid tiden, kvinnornas möjligheter och begränsningar i samhället och det är intressant även om det inte alltid passar in i handlingen. Kanske inte min favoritserie men har man börjat så vill man läsa klart. Så är det bara.



Sedan har jag läst en annan feelgood, nämligen "En sång för Hedda" av Annika Estassy. Det visade sig vara del två i en serie men det verkar inte göra något eftersom det handlar om en annan familj men i samma lilla by som den första delen. På årets julfest får Lina veta att hon blivit av med jobbet. För att slippa åka hem och fira jul med sin påfrestande mamma och den övriga familjen så bestämmer hon sig för att fira jul i Spanien. Naturligtvis går planerna i stöpet då mamman stukar foten (om jag inte minns fel). Så Lina åker hem trots allt, men tar med sig sin tangotränare för att han ska få uppleva en äkta svensk jul. Väl hemma blir det exakt så jobbigt som Lina förväntat sig men samtidigt händer saker som påverkar henne och gör att det blir svårare att vara arg. En ganska bra bok och jag ska läsa den första också som heter "Gröna fingrar sökes"




Nästa onsdag ska jag vara med på en bokcirkelträff på stora biblioteket och jag har läst boken. Det är Christina Wahldéns bok "Nämn inte de döda". Deckaren utspelar sig i Australien, i Darwin. En död kvinna flyter i land på stranden. Området är fullt av krokodiler och hennes underkropp är mycket riktigt uppäten. Men när man upptäcker ett sår i hennes huvud så inser man att det inte bara är krokodiler som bråkat med henne. Jobbet hamnar hos den rödhårige och ganska deppige polisen Bluey och hans nya, unga kollega Jess. Det handlar mycket om ursprungsbefolkningen och hur de har förtryckts under lång tid och författaren har ett tydligt budskap. En ganska lättläst bok med mycket att prata om så det känns lovande.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar