Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 30 september 2022

Som vanligt när jag lunkar omkring på min barndoms hemgård så infinner sig en känsla av lugn. Här är verkligen höst. Utomhus sprakar det av gult och orange och varje morgon när jag vaknat har dimman svävat över sjön. Jag hade planerat att jobba med min väv men det verkar inte som att jag kommer att göra det den här gången. Vi har haft så mycket annat att ta tag i. Det är inte heller så inspirerande att sitta där ännu eftersom jag varken har fått ordning på elen eller kaminen så kanske blir det först till våren.

Jag har stickat en hel del på min vante och kunde snabbt konstatera att jag gjort en miss igen. Det är en tumkil  och jag har glatt stickat på utan att sätta tummaskorna på tråd så formen är som en liten puffkjol. Eftersom jag mest repar mina stickningar för tillfället så tittade jag på och provade vanten och konstaterade sedan att nu skiter jag i det. Det får bli som det blir och jag kommer att kunna använda mina vantar.

Den stora skrällen under detta besök har varit den nya telemasten som de smällt upp. Plötsligt har min syster kunnat sitta i Teamsmöten utan problem här och jag kunde delta i mitt barns utvecklingssamtal i morse via Teams. Annars är internet det stora abret när man är här och behöver jobba.

Igår var vi på en trevlig föreläsning på biblioteket i Strömsund. Varje vecka har de något som kallas After work där man får ungefär en timmes föreläsning via länk om intressanta historiska fenomen. Aktiviteten är ett initiativ från Föreningsarkivet i Jämtlands län, Riksarkivet i Östersund och Jamtli. Föreläsningarna kommer också i poddform och jag kan verkligen rekommendera att kolla in det. Podden heter Arkivpodden

Idag blir det fika hos en faster och imorgon ska vi bjuda samma faster på pizzamiddag. Och på söndag är det dags att sätta sig på tåget hemåt igen. Dagarna går snabbt må jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar