Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 24 januari 2021

 Min tröja, som jag så ivrigt stickat på ända sedan jullovet, har nu repats ända upp till halskanten. Jag insåg häromkvällen när jag närstuderade den att jag bara stickat tre av fyra raglanökningar. Eller som T så skadeglatt uttryckte det

-den har ju bara en axel!

Jag har försökt förtränga problemet och låtsas som att det skulle gå ändå men igår när jag visade den för min brutala syster så tvingade hon mig (i stort sett) att repa. Och efter att hon tröstat mig med ett glas vin så gjorde jag det. Hon har en poäng i det faktum att jag aldrig kommer att tycka om tröjan om den är fel och att jag kommer att hysa agressiva känslor mot den om jag inte gör om den. 

Så, det var rätt beslut men ack så bittert!

Som så ofta i januari blir jag sugen på att ta tag i mitt liv. Det brukar gå över alltför fort men jag har i alla fall lyssnat på boken "Bli hälsoklok" av Lovisa Sandström.

Under drygt ett år brukade jag lyssna på Träningspodden

Bli hälsoklok : Lofsans bok om hållbar livsstil | Ljudbok & E-bok | Lovisa  Sandström | Nextorymed henne och Jessica Almenäs. 

Boken handlar om hur man kan ändra sitt sätt att tänka. vad som är vetenskap och inte när det gäller hälsa, hur man ställer realistiska mål och mycket mer.

Trots att jag alltid blir lite negativt inställd när träningsmänniskor och hälsofreaks ska tala om hur man ska leva så tycker jag ändå att den här boken har sina poänger. Och hon poängterar att ett hälsosamt liv inte behöver betyda livsomvälvande beslut utan att det kan vara enkla saker i vardagen som får en att må lite bättre än förut.

Sedan har jag läst en ungdomsfeelgood; "Tio underbara härliga hemska dejter" av Ashley Elston. En sådan där bok som gör en på gott humör, inget onödigt slisk men lagom romantisk.

Sophie blir dumpad av sin kille precis innan jul. Hon åker hem till sin mormor och morfar och den övriga gigantiska släkten för att trösta sig. Föräldrarna har åkt till Sophies storasyster som är höggravid.

Mormor, som vill pigga upp sin dotterdotter, kommer på att alla i släkten ska bestämma en varsin blinddejt som Sophie ska gå på under julhelgen. 

Det blir både dråpligt,romantiskt och knasigt på olika sätt. Dessutom blir det komplicerat när expojkvännen ångrar sig och vill ha tillbaka henne.

Elston, Ashley - Tio underbara, härliga, hemska dejter - 32211973 -  Wahlstrom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar