Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 25 januari 2021

Måndag och det har kommit en massa ny snö igen. Speedy lider av måndagsblues efter att vi bar hem grannkaninen igårkväll. Inte ens gräva i snön piggar upp.

Jag kommer inte få jobba hemifrån den här veckan heller... Idag har Enköping börjat lämna ut reserverade böcker som inte är kurslitteraur och det visade sig vara ett gigantiskt behov av att hämta böcker. Det gör mig så glad! Om inte detta bevisar att boken lever och frodas så vet jag inte vad som ska göra det. Nu behövs vi alla i Enköping för att hinna med.

På torsdag sätter jag mig i bilen med två systrar och en kusin för att åka på snabbvisit hem. På fredag ska vi på begravning. Det är en sorglig anledning att åka, men det ska bli mysigt att träffa mamma och pappa. 

Lite oroar jag mig för själva bilresan. Om det blir snö och dåligt väder kan det bli jobbigt. Men jag tänker att det får ta lång tid om det behövs och vi är ändå fyra personer som kan turas om att köra.

 Jag har nu läst de två första böckerna som Frida Skybäck skrivit. Båda två är historiska romaner om unga kvinnor som kämpar mot tidens anda och konventioner och utspelar sig på 1700-talet.

 I hennes första bok "Charlotte Hassel" träffar vi Charlotte som tvingats rymma från familjen, gården och landet efter en traumatisk upplevelse vid 16 års ålder. Som 29-åring kommer hon tillbaka till Stockholm, förlovad med en engelsman av börd. När hon rymde lämnade hon sin älskade Axel utan förklaring. Tillbaka i Stockhom vet ingen vem hon är men när hon stöter på Axel på en fest så känner han igen henne. Det är till viss del en kärlekshistoria men handlar lika mycket om politik och livet på 1700-talet. Det tog mig några kapitel att komma in i handlingen men sedan blev det riktigt spännande.

Den andra boken heter "Den vita frun" och handlar om Maria som är kammarjungrfru till den rika och vackra Juliana. Juliana, hennes mor och Maria är bjudna till det skånska Borgeby slott. Känslan när de kommer dit är olustig och Maria börjar nästan genast känna att något inte står rätt till. Juliana flirtar (eller kurtiserar är väl mer korrekt med tanke på tidsepoken) med de två unga herrarna  Elias och Alexander. Men det är rätt uppenbart att värdfamiljen har en dold agenda. Även här blandas kärlek och politik, beskrivningar av miljö och tidsanda. Dessutom svävar den vita frun mellan rummen.


                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar