Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 18 juli 2020

Idag är det mysmorgon hela dagen!
Jag ägnar dagen åt att läsa och pysslar lite när jag får sittkramp i solstolen.
Speedy har först legat under trappen i fyra timmar innan jag helt enkelt bar ut honom för att han skulle få gå på toa och andas lite frisk sommarluft.
Det har han nu gjort och ligger utsträckt på sin sten och halvsover. Riktigt avslappnad är han inte för det är barn han inte känner i lekparken som skriker, springer, slåss och gör illa sig rätt som det är. Vänsterörat följer rösterna som ett periskåp medan det andra ligger nervikt.
Denna sommar måste vara helt perfekt för växtligheten för allt i vår trädgård är djungelstort. Mina tomatplantor har blommor och ser fina ut.

På tisdag ska jag och en kollega ha träff på biblioteket med Sommarboken
så idag har jag läst en bok som jag tänker tipsa om.
"Star Stable" är ett dataspel som är mycket populärt hos vissa av mina låntagare. Författaren Helena Dahlgren har skrivit en serie böcker, baserade på spelet, som heter "Ödesryttarna".  Första boken heter "Jorvik kallar" och jag måste säga att den var sjukt spännande. Jorvik är en magisk plats där det pågår en uråldrig kamp mellan det goda och onda. Där finns en mycket speciell hästras som kallas starbreeds, där finns väktare och druider. Men, som det står i boken, där det finns ljus där finns det också mörker. Den femtonåriga Lisa flyttar till Jorvik med sin pappa som jobbar på olika oljeplattformar. Hon är uppvuxen med hästar och ridning men sedan mamman dog i en ridolycka för tre år sedan så har Lisa vägrat komma i närheten av en häst. Lisa blir snabbt vän med tre flickor som alla har varsin starbreed-häst och när Lisa får en speciell kontakt med den säregna och unika Starshine så börjar hon rida igen. Flickorna börjar få tecken och upptäcker att de har olika magiska förmågor.
Men de hinner inte mer än börja nosa på sina krafter innan det fruktansvärda händer och ondskefulla krafter lägger sig i. Boken slutade med en cliffhanger som fick mig att omedelbart ställa mig i kö på resten av serien på biblioteket.
Boken är klassad som Hcg (9-12 år ungefär) men den är aningens svårplacerad kan jag tycka. Den riktar sig nog mer till tolvåringar än nioåringar. Hos oss är den placerad på Tema Hästar vilket ju är rätt men den skulle lika gärna kunna stå på Fantasy och då skulle den säkert hitta fler bokslukare som skulle gilla den.
Min plan är att inte framhålla den som en hästbok på tisdag utan mer trycka på fantasydelen så kanske fler blir sugna.



Star Stable. Ödesryttarna. Jorvik kallar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar