Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 2 augusti 2018

Mina inlägg blir en aning rumphuggna, kortfattade och inte så genomarbetade just nu. Det beror på att jag känner mig sjuk i värmen. Hjärnan fungerar inte och jag vill helst bara stå i duschen, med kallt vatten rinnande. Jag ska trots allt inte klaga. Det finns många, äldre sjuka och sådana med päls som nog lider mer.
De senaste två dagarna har jag mest suttit i skuggan och läst och drömt om höststormar. Speedy ligger under soffan med rumpan på en kylklamp och nosen mot vår lilla golvfläkt. Igår låg han, inne på toan, i sin resebur, med en kylklamp under magen i över en timme och vägrade kliva därifrån. Rörde sig bara när vi kom med vatten och hösnacks.

Nora Roberts lyckades inte riktigt den här gången tycker jag. Hennes senaste "På öppet hav" innehåller alla de klassiska Roberts-elementen, men det saknas känsla bakom orden. Och då har hon ändå fört in vissa allvarliga teman, som fosterhemsplaceringar och misshandlade barn. Ingen stor skillnad i kvaliteten, Roberts är alltid Roberts på gott och ont, men ändå...

Lucy Diamonds debut "Strandcaféet" var bra. Inga översättningsmissar som i "En sommar i Brighton" utan bara lättläst feelgood. Evie Flynn, familjens svarta får som alltid misslyckas och hamnar fel i livet är en person lätt att tycka om. När hon ärver ett café i Cornwall av sin moster så tror alla att det ska gå åt skogen, men med vänlighet, envishet och jädrar anamma så går det ganska bra ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar