Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 31 juli 2018

Familjen samlad igen!

Allt är som vanligt igen. Kaninen flämtar i värmen och fukten. H har fått hit sin bästis och de tjoar och fnissar. T fixar med olika pyssel och jag är mycket nöjd över att vi är samlade igen.
 Bildresultat för guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Igår var jag på bio och såg en film som jag längtat hela sommaren efter att få se. Och den var väl värd sin väntan! Jag pratar förstås om "Guernseys litteratur-potatisskalspajsällskap". Jag läste boken för så pass länge sedan att jag hade glömt de flesta detaljerna. Men den var lika bra som jag mindes i alla fall. Andra världskriget har just tagit slut. Författaren Julie bor i London när hon en dag får ett brev från en man på Guernsey. Han har en bok som Julie en gång ägt och nu undrar han om hon kan hjälpa honom få tag i en till bok av samma författare till bokklubben han är med i. Julie blir nyfiken och efter lite brevväxling beslutar hon sig för att hälsa på bokklubben, ett beslut som kommer att påverka henne mer än hon anar. Det var en sådan där film som gjorde mig glad och varm (på ett mindre svettigt sätt än sommaren) inombords. Och jag blev mycket sugen på att läsa boken igen.

Bildresultat för manglade dukar och vikta servetter  Bildresultat för midnattsflickor
Under sommaren har jag lyssnat på två ljudböcker. Dels "Manglade dukar och vikta servetter" av Ewa Klingberg och "Midnattsflickor" av Jonas Moström. Två böcker som var trevliga att lyssna på men som nog inte kommer att stanna kvar så länge. Fast jag ska läsa flera böcker i serierna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar