Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 22 maj 2017

Och här är man gräsänka...

Mina killar är i Skåne; badar, solar hjälper farmor i trädgården och har det bra. Tack och lov kommer de hem imorgon.Någon måtta får det vara på hur länge man kan vara utan familjen.
Jag har också varit ute och farit. I helgen var jag och Syfröken till Tallinn på garnresa. När jag berättar det för folk så tror de att det var en organiserad resa men så var inte fallet. Det var vi två som åkte eftersom Syfröken har varit där förut och visste att det finns en fantastisk garn- och tygaffär. Jag shoppade garn till både sockar och sjalar. Dessutom ska H få en ny tröja. Att få se en helt ny stad var förstås det roligaste. Fast vi var där bara en dag så vi hann inte se så mycket. Dit ska jag i alla fall åka igen.

Jag läser många böcker, hela tiden. Oftast tänker jag inte på det, men ibland ramlar jag på en som sticker ut. Det kan vara språket som utmärker den eller så är det historien som hugger tag i en. När man läst den så känner  man plötsligt att det mesta man har läst under lång tid är lite blekt på något sätt.
Jeanette Winterson är en prisad författare som bland annat har skrivit
"Varför ska du vara lycklig när du kan vara normal?".
Boken jag har läst nu av henne (och som är en sådan där speciell bok) heter "Tidsklyftan" och är en modern variant av Shakespears "En vintersaga". Jag fastnade omedelbart! Dels språket, som får en att känna att det här är kvalité! Och när jag läst tjugo sidor var jag totalt fast i historien. Det handlar om Leo, den rike och skoningslöse affärsmannen. Efter en tuff barndom har han skapat ett liv där han får allt han pekar på. Han har allt, en vacker fru, en son och ett barn på väg. Men så får han för sig att den höggravida frun och hans bäste vän har ett förhållande. Och därifrån går det bara utför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar