Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 14 maj 2017

Cykelkorg

jag ska samla all min sorg
i min cykelkorg

och dumpa alltihop
i en gammal grop
långt från Göteborg

Ur Spårvagnar av Emanuel Blume (2015)



I den här diktsamlingen ryms väldigt olika dikter. Ett exempel är "Cykelkorg", som ni kan läsa här ovanför. En annan är den betydligt längre "Den nya restaurangen" som blev min majdikt. Det är högt och lågt, men det jag gillar är att han sätter ord på känslor och företeelser som jag på något sätt kan känna igen mig i, eller åtminstone förstå vad han menar i de flesta dikterna.  Ibland leker han med ord, med rim och med liknelser. Och ibland får vi en hel berättelse.
I ett avsnitt har han översatt barnvisan "Ekorrn satt i granen" till olika språk och några dikter handlar om just ord.
Ni ska få ett exempel på en orddikt som avslutning.

Roliga ord

lödder
trassel
pladask
guttaperka
sjögurka
korvmoj
gallimattias
punkrock
snåljåp
flärp
murmeldjur
slasktratt
vattenpuss

av Emanuel Blume

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar