Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 31 maj 2017

Änkor och kärlek

Som av en händelse har jag just läst två böcker, väldigt olika varandra och på de flesta sätt ojämförliga. Men en sak har de gemensamt; huvudpersonerna är kvinnor som mist sina män alldeles för tidigt.

 Anna Jansson är ju mest känd för sina deckare, både för barn och vuxna, men i den här boken ger hon sig in i lättläst myspys. Eller, nja, bara myspys är det förstås inte. Huvudpersonen är Angelika, den medelålders hårfrisörskan med ett uppdrag! Hon och hennes anställde hårfrisör Ricky gör mer än klipper sina kunder. De försöker para ihop dem på bästa sätt. Deras egna kärleksliv är lite komplicerade, för att uttrycka det milt. Angelika har varit änka i sju år och känner sig verkligen inte redo för ett nytt förhållande och Ricky, ja, han skrämmer bort de flesta flickvänner innan någon hinner blinka. Mitt i alltihop dyker en bedragare upp och Angelika blir synnerligen indragen.


Min andra änka Diane, förlorade sin man och lilla dotter i en bilolycka. Efter två år är hon fortfarande fast i sorgen och försummar sig själv, människorna runt omkring sig och jobbet. En enda vän släpper hon in i sitt hem; Félix. Han kräver att hon gör något åt sitt liv och för att slippa åka på partyresa med honom så hyr hon ett ensligt hus på Irland. Till att börja med så blir det inte bättre. Man kan ju trots allt aldrig fly från sig själv. Men, den nya miljön, byborna, en granne och hans hund gör till slut att Diane måste kliva ur sin kokong.



Båda de här böckerna rekomenderas för en solig dag i hängmattan. Lättläst och gör en glad.
"Ödesgudinnan på Salong dÀmour" av Anna Jansson och  "Lyckliga människor läser och dricker kaffe" av Agnes Martin-Lugand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar