Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 23 augusti 2016

Jobbet går fortfarande bra. Nu är skolorna igång och jag har hunnit träffa några klasser. Det är roligt, men ibland får jag påminna mig om jag inte är lärare utan har en annan roll. Nu har jag börjat fundera på bokpratsböcker och annat kul.
En bok som jag läst nu, som skolor ska jobba med är "Huset mittemot" av Alex Haridi. Den var riktigt bra. Joel är tretton år, bor med sin mamma och syster och är bästis med Kalle. Mittemot Joels hus ligger ett hus som står tomt ända sedan en pojke, Jonathan, hängde sig där. Boken handlar om att växa upp, förstå världen och att hitta sin plats. Alex Haridi har tydligen jobbat mycket med tv vilket märks på språket. Det är spännande, filmiskt och skickligt berättat. För en grupp tonåringar finns det mycket att prata om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar