Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 29 februari 2016

Ytterligare en hjältinna

Just nu sitter jag och skriver en hemtenta om bibliotekshistoria, inte så kul men jag förstår vad det handlar om utan större ansträngning och det är ju trevligt som omväxling, I alla fall så drog författaren slutsatsen att mitt i den era av privatiseringar och nedmontering av välfärden som vi lever i ,så har man kommit på att man ska styra upp biblioteksväsendet. Med andra ord tvärt emot av samhället. Det var lite intressant tyckte jag, och skönt för mig som hatar privatiseringen av den offentliga sektorn. Anders Frenander skriver om det här i "Styra eller stödja. Svensk folkbibliotekspolitik under hundra år"
Okej, så tar vi dagens boktips då...

Cornelia Funke är en fantastisk barn- och ungdomsförfattare, vilket jag har påpekat förr men det är hon värd. I helgen har jag läst hennes "Igraine den modiga". Igraine ska precis fylla tio år. Hon bor med sin mamma, pappa och storebror i en gammal sliten borg. Hela familjen är trollkarlar, utom Igraine som helst vill bli riddare. Dagen innan Igraines födelsedag råkar föräldrarna förvandla sig själva till grisar när de ska trolla ihop en fantastisk födelsedagspresent. Familjen ser inte det hela som ett stort problem, dels är det ganska trevligt att vara gris, dels är det lätt att trolla tillbaka. Problemet är bara att föräldrarna har inga magiska krafter som grisar och till motmedlet behövs hårstrån från en jätte och de har tagit slut. Till på köpet har det dykt upp en elak trollkarl som vill lägga beslag på alla trolleriböcker. Igarines bror kan trolla, men han är ju trots allt inte så rutinerad. Det finns bara en sak att göra, skicka iväg Igraine på det farliga uppdraget att hitta en jätte. Det har hon inget emot, vad vore livet utan lite äventyr, Jag tycker mycket om Igraine och hennes familj, Apropå gårdagens blogginlägg om hjältinnor så är Igraine en äkta hjältinna som både flickor och pojkar borde få lära känna. Hon är orädd, glad, empatisk och fiffig,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar