Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 13 februari 2016

Lördag eftermiddag. Den indiska kycklinggrytan puttrar på spisen, jag smuttar på lördagens matlagningsvin, attans att det ska vara så gott med ett glas vin när man lagar lördagsmiddag. Min nya favorit Nina/Nino Ramsby sjunger vackert  i bakgrunden. Vi har klarat av några halvtråkiga ärenden på Jula och Biltema (nu vet jag plötsligt inte hur man stavar Julah, Jula, Juhla...?)
Allting är mycket roligare än Frank Websters bok med den inte så upphetsande titeln "Theories of the Information Society"
Ikväll ska jag nog läsa färdigt Finn Zetterholms ungdomsbok "Lydias hemlighet". Den kom ut 2004 och jag insåg plötsligt att det numera är lite ovanligt att man hittar böcker som är äldre än två år. Det beror väl på att det kommer ut så mycket nytt och bra att man har fullt upp att hålla sig ajour. Lydia är tolv år och tror på att världen är magisk. Hon älskar att rita, måla och titta på konst. Under ett muséebesök tar hon i en tavla och åker in i den. Det visar sig att varje gång hon tar på en tavla så hamnar hon i tavlans miljö. Hon får hälsa på Leonardo da Vinci och ett antal andra kända konstnärer. Tanken med boken är fin,man ska lära sig om konst och filosofi. För mig känns det som att Finn Zetterholm inspirerats väldigt mycket av Jostein Gaarder och hans "Sofies värld" och det är väl bra, men det blir ändå en lite blekare efterföljare. Det är väl kanske förklaringen till att boken inte blivit någon världshit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar