Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 10 september 2015

Ryska immigranter i New York

Ibland är det som om böcker hoppar på en och vill bli lästa. När man läst dem är man lite klokare och man är glad att man blev överfallen av just den där boken i hyllan.  Jag skulle bara slinka in på Akademibokhandeln för att köpa ett presentkort till min systerdotter och vips så råkade jag köpa den här. "Vaclav och Lena" av Haley Tanner är rolig, sorglig, grym och lättsam, allt på en gång. Vaclav och Lena möts när de är bara fem år gamla. De är ryska immigranter och möts i skolan i New York. Vaclav bor med sin mamma, som älskar honom över allt annat, och sin pappa, som mest sitter framför tv:n med ett glas vodka i näven på kvällarna. Lena bor med sin moster, en strippa som struntar i den lilla flickan. Vaclav och Lena är alltid tillsammans och Vaclav tvivlar inte en sekund på att de ska leva tillsammans hela livet. Men vid tio års ålder händer det något som får Lena att försvinna. Inte förrän han är sjutton år får Vaclav en förklaring till vad som hände den där gången. Om du vill läsa något egensinnigt som gör dig både ledsen och glad så  är det här något för dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar