Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 2 maj 2015

Sarah Waters

Veckan har präglats av studier, kallblåst och Stickpodden. Imorgon far jag till min pluggkompis i Falkenberg och sedan åker vi tillsammans till Borås på måndag morgon för tentor. Jag längtar nästan efter det, bara för att få det gjort.
Förra numret av "Vi läser" inspirerade mig att läsa Sarah Waters. Så nu har jag lånat "Nattvakten". Har läst litegrann och förstår varför hon har vunnit priser. Kay har hamnat i ett grått vakuum efter att ha levt ett intensivt liv under kriget. Helen och Viv jobbar med att para ihop ensamma människor samtidigt som de lever komplicerade liv privat. Viv är intrasslad i ett förhållande med en gift man och Helen måste dölja kärleken till deckarförfattarinnan Julia. Miljön känns levande, Man känner sig nästan där, i det slitna, trötta efterkrigsLondon. Som belöning om jag klarar mina tentor så ska jag unna mig att läsa lite mer än de två sidor jag tar mig igenom innan jag somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar