Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 8 maj 2015

Idén med stora bokbytardagen var jättebra tycker jag själv. Men, så idag upptäckte jag en liten detalj. Vi är ju lediga den 15 maj! Så var det med den saken. Vi får ordna en egen bokbytardag helt enkelt, vid tillfälle. Efter den här missen kom jag av mig en liten aning, slängde lappen jag gjort och tog helg.

I klassen har vi en superspännande bok på gång. Vi läser "Uppdraget", en bok ny för i år av Camilla Lagerqvist. Året är 1943. Andra världskriget pågår för fullt. Maja är tolv år, snart tretton. Hon bor med sin mamma och två yngre syskon i en liten by i Värmland, bara en kilometer från norska gränsen. Pappan ligger i beredskap. Det är en het sommar, och trots kriget handlar livet mycket om skolan, vänner och att växa upp. En natt när Maja inte kan sova på grund av värmen ser hon en flicka i sin egen ålder och en kvinna gå förbi på vägen. Det visar sig vara Hilde, en norsk flicka och hennes mamma som har flytt från Norge. Mamman har en mörk hemlighet. Hon är gravid och pappan till barnet är tysk. Dagen efter att Maja sett Hilde så dyker Ben och hans mamma upp. Ben, eller Benjamin som han egentligen heter, kommer också från Norge. Han och mamman har flytt för att de är judar. De tre ungdomarna blir vänner. När de hör att nazisterna är på jakt efter en motståndskvinna som kallas för Svarta Rosen så bestämmer de sig för att hjälpa till. Vi har inte hunnit läsa längre än så, men om man läser baksidestexten så förstår man att det snabbt blir spännande och farligt. Eleverna tycker att det är spännande och det finns mycket att prata om.Beredskap, ransonering och motståndsrörelsen är ord som vi diskuterat ingående. Jag blir alltid så glad när jag märker att eleverna vill veta hur det var förr. De vill förstå sådant som har förändrats.  Vår förra bok var "Katitzi" av Katarina Taikon och det var samma sak med den. Det glädjer mig att det kommer lite nya böcker som har historiska skeenden som tema, som en motvikt till all fantasy som sköljer över oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar