Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 21 januari 2015

Bibliotek lönar sig! Nu är det bevisat i en dansk studie som ni kan läsa om  här. Jag känner mig just nu en aning deprimerad när jag tänker på min utbildning. Varje vecka hoppar det av folk från utbildningen eftersom det är ett helt absurt tempo. Under våren har vi två salstentor och en inlämningsuppgift. För mig, som just nu har det lite körigt på olika sätt, så känns det som ett omöjligt berg att bestiga. Samtidigt vet jag ju att mitt  drömyrke väntar där framme om jag bara härdar ut. Men hur ska det gå?
Därför blir jag förstås glad när jag läser en artikel som pekar på vikten av  bibliotek. Kanske sprider det sig till Sverige och beslutsfattarna här? Tänk om bibliotekariejobben ökar i framtiden?
Är inne i en period just nu när all tung och deprimerande litteratur går bort. Deckare och ungdomsböcker går mycket bra.
Jag har plöjt Anna Janssons "Dans på glödande kol" där den gotländska polisen Maria Wern får ett fall av mordbränder. Hon upptäcker att en pojke dyker upp vid bränderna. Är det slumpen eller finns det ett samband? Alla är misstänkta och alla känner varandra på det ena eller det andra sättet. Jag har läst ett par böcker av Anna Jansson tidigare och har hakat upp mig på att det känns som att hon egentligen vill göra inlägg i debatten om vården och socialtjänsten på bekostnad av intrigen. I den här boken tycker jag ändå att hon klarat av balansen bättre än i de andra böckerna. Så, för att vara en av hennes böcker var den okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar