Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 25 april 2014

Att navigera på internet

Jag har haft två intensiva och inspirerande dagar i Borås igen. Vi har pratat källkritik och informationssökning, ett viktigt ämne även i arbetet som lärare. Jag tänkte faktiskt under föreläsningarna att det här är sådant som lärare borde höra. Vi har under den här kursen också läst en bra bok som jag kan rekommendera till alla som jobbar med informationssökning eller som bara tycker att det är intressant. En lättläst bok vid namn "Källa:internet" av George Strachal och Torsten Thurén
Där får man en lista på tips på vad man ska tänka på när man söker information på nätet och olika fallbeskrivningar där författarna ser om det går att hitta pålitlig information på nätet. Jag lärde mig mycket!

Sedan vill jag också tipsa er om en fantastisk sketch som en av föreläsarna visade på första Boråsträffen, om trixet med ny teknik. Som av en händelse fanns den på facebook idag...

Trevlig fredagskväll på er!

https://www.youtube.com/watch?v=N5mLK4V5P30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar