Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 9 mars 2014

Skämmerskans dotter

I fredags gjorde jag en biblioteksrunda och kom hem med en rejäl hög. En hel del barn- och ungdomsböcker blev det. Bland annat "Skämmerskans dotter" av Lene Kaaberböl, en fruktansvärt spännande historia om tioåriga Dina som delar en ovanlig egenskap med sin mamma. Båda har en speciell blick som gör att när de ser in i en annan människas ögon så ser de alla den personens lögner och sådant den skäms för. Detta är både en gåva och förbannelse. De flesta är rädda för att avslöja sina pinsamheter och hemligheter och Dina känner sig oftast väldigt ensam. Men när brottslingar ska avslöjas och hemskheter ska redas ut, ja, då kallar man på Dinas mamma. Så inträffar ett mord och Dinas mamma anlitas för att avslöja mördaren, men saker och ting går inte riktigt som någon har tänkt sig. Boken utspelar sig i ett klassiskt "fantasyland" och vänder sig till bokslukare i alla åldrar. Min snart nioåriga systerdotter har slukat hela serien på fyra böcker och blir nästan lite deppig när hon tänker på att det inte finns en femte del.
Jag kan tänka mig att ha "Skämmerskans dotter" som högläsningsbok. Den skulle säkerligen fängsla en klass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar