Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 9 mars 2014

kan inte låta bli jerkafrågan trots allt...

Den här veckan hann jag inte med jerkatåget... Men, det var ändå en intressant fråga. Det handlade om vilken bok som aldrig skulle hamna i min bokhylla.
Hm, svårt att säga, men thrillers skulle jag aldrig orka läsa. Böcker av eller om ointressanta kändisar, till exempel Carolina Gynning skulle inte heller få uppehålla plats i min hylla. Annars är jag allätare när det kommer till böcker, och annan kultur även om det är svårt att i förväg säga vad jag ska tycka är bra och dåligt. Jag tycker att Melodifestivalen är fruktansvärt tråkigt (ett aktuellt ämne) men om ett halvår kanske jag hör en ny jättebra låt och får veta av någon insatt människa att den kom trea i Melodifestivalen, till exempel....Ett något rörigt inlägg kanske.

Jag har kommit in i en läsperiod helt oväntat! Kanske beror det på att jag egentligen borde plugga all ledig tid och därför gör allt för att få läsa roliga böcker i stället?
Förra veckan läste jag Alice Munros "Brinnande livet!", Det förvånar mig lite hur mycket jag gillar hennes noveller. Det är som att kliva in en värld som man är helt ny men man känner sig ändå hemma. Man vet aldrig hur hon ska sno till det på slutet, alltid oväntat och tänkvärt. Jag gillade novellerna i slutet av boken där hon skriver om sin barn- och ungdom. Boken sista historia; "Brinnande livet" var en av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar