Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 9 november 2013

Josefine Sundström är ingen ny person för mig. Jag har sett henne på tv och visste att hon är författare. Men "Vinteräpplen" är det första hon har skrivit som jag har läst. Det är hennes debut och utspelar sig på den lilla ön Kaskö i Österbotten. Vi får följa Mari och hennes dotter Tova genom deras fattiga liv, fyllt av förtryck. Mari anses redan som liten som slö och dum. Hennes mamma, Susanna, ville egentligen inte ha henne och Mari får i stort sett ingen kärlek och omsorg under sin uppväxt.När hon är tonåring blir hon själv mamma till Tova som blir hennes ljus i livet. De svåra mönstren är svåra att bryta och Tova gifter sig med en alkoholiserad kvinnomisshandlare.
Jag blev väldigt tagen och upprörd över berättelsen, över hur nära i historien det ändå är, inte ens hundra år bort, och att det finns sådant här förtryck även idag, Det är om sin egen släkt Sundström skriver, även om det är en roman och inte allt är exakt sant. Jag blir också tagen över hur stark livsvilja de här kvinnorna ändå har.
En mycket bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar