Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 23 oktober 2012

I barnböckernas härliga värld

Efter ett par tuffa dagar då jag varit sängliggande så börjar jag sakta återfå lite energi och orkar sätta mig vid datorn. Tur att det snart är novemberlov. Då ska vi åka med kusinerna till mormor och morfar och leka i snön, basta och ha det bra.

Vi botaniserar vidare i kapitelböcker som man orkar lyssna på när man är tre och ett halvt och kräver bilder. "Lillebror och Karlsson på taket" får ligga till sig ett tag i bokhyllan för nu har vi hittat en riktig höjdare som både H och vi föräldrar gillar skarpt! Det är "Ville och Vilda Kanin" av Lennart och Ylva-Li Gustafsson, som vi fick låna av kusinerna i helgen. Kaninen Ville bor på en bondgård, i  bur. Han har det ganska bra, får sin smaskiga morot varje dag och är kompis med de andra djuren. Men en dag råkar burdörren gå upp och plötsligt är Ville fri. Han tänker att det vore trevligt att göra en liten utflykt till skogen där han har hört att det ska finnas vildkaniner, men sedan ska han skutta hem till sin trygga bur igen. I skogen träffar han på den glada och rådiga vildkaninen Vilda och plötsligt är det inte riktigt lika lockande att återvända hem till gården. Det blir det ena äventyret efter det andra. Ibland är det så spännande att H drar täcker över huvudet och tycker att vi ska läsa en annan sida. Men det ordnar sig alltid förstås. Det enda problemet med boken är att det är så svårt att sluta på kvällarna. Bara ett kapitel till tycker både den som läser och den som lyssnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar