Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 9 juni 2011

Sommarlov i sikte!!!
Imorgon är det skolavslutning för hela slanten och efter nästa veckas arbetsdagar så är det semester på riktigt!

Vi åker som vanligt norrut över sommaren och jag har redan börjat packa mina böcker. Jag ser framför mig sköna stunder på bryggan med vattnet rofyllt kluckande i bakgrunden med en bok, mammas och pappas altan med något kallt att dricka och en bok och varför inte långa sommarkvällar med utflykter med bryggan (som pappa har motor på) och en bok...

Jag kommer säkert att få göra allt det där, men förmodligen kan jag byta ut ordet bok mot ordet tvååring på alla ställen. Tja, några böcker ska jag väl hinna med.

Vi märker plötsligt en skillnad här hemma. Från att H har varit i behov av sällskap i alla lägen, vare sig han ska leka, läsa eller titta på Bolibompa, så har han nu börjat pyssla för sig själv.
Lite då och då börjar man kallsvettas och tänka att: VARFÖR är det så tyst???? Har han åkt iväg med hissen, hoppat ut från balkongen eller spolat ner sig i toaletten? Men så när man tittar efter så sitter han på sitt rum och sjunger ur sin sångbok, läser en bok eller gör ett storkok på sin lilla röda lekspis.

Det är en fantastisk känsla att plötsligt kunna läsa hela tidningen i ett sträck eller ett kapitel i en bok när han är vaken. Samtidigt är det lite vemodigt att tänka på hur fort det går också. Ett barn är inte så litet speciellt länge.

Jag har kommit igång med Arnaldur Indridassons "Stormnätter" igen efter att inte ha lyssnat på ett par veckor. Just nu är det fruktansvärt spännande eftersom Elinborg har hittat mördaren. Men eftersom det är en bra bit kvar av boken så misstänker jag att det finns en hake någonstans.

1 kommentar:

  1. Får önska dig ett riktigt skönt lov! Själv jobbar jag en vecka till och sedan är det sommarläsning. Med 20-åring blir det knappast ngn passning iaf...

    SvaraRadera