Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 2 maj 2011

Till min bokvän

Genre eller författare som du gillar bäst?

Jag läser allt egentligen. Min absolut bästa bok förra året var "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery. Jag tycker om deckare med finess, t ex Arnaldur Indridason och Carin Gerhardsson. Är inte så förtjust Liza Marklund. Och trots att jag förmodligen får stå ut med att ses som omodern så har jag en faiblesse för Agatha Christie.
Hm, annars så gillar jag nog det mesta.

Genre eller författare som du är nyfiken på?

Jag är nyfiken på nordisk litteratur. Alltför sällan ramlar jag på t ex isländska författare. Jag är också intresserad av biografier, det är alltid spännande.

Vad har du läst men tänkt "aldrig mer om"?

För rätt många år sedan läste jag "I museets dolda vrår" av Kate Atkinson och tyckte den var sååå jobbig. Trots det så gav jag mig på ytterligare en av hennes böcker något år senare, "Mänsklig krocket" eftersom jag läst att hon skulle vara så bra. Men nej, jag gillade inte den heller, så aldrig mer Kate Atkinson helt enkelt!

Vad äter du för godis?

Jag föredrar choklad. Lakrits och vingummi gillar jag inte alls.

Dricker du kaffe eller te?

Oh, ja, både och! Kaffe med smak är en lyx när jag är sugen på något sött men försöker stå emot sötsuget.

Hobby och lite om mig

När jag blir storbarnsmamma (till skillnad från nu när jag är småbarnsmamma till en tvååring) så ska jag måla akvarell, gå på stickcafè och vara med i läscirkel. Jag ska skriva en roman, har idéer till ungefär tre böcker och jag ska cykla mellan vingårdarna i Frankrike. Just nu bloggar jag, läser böcker och sover på soffan när jag har tid över...

På dagarna försöker jag få ett gäng tioåringar att förstå världen och bli kloka samhällsmedborgare, vilket går bra vissa dagar och mindre bra andra.

Favoritfilm

"Pianot" är den vackraste film jag någonsin sett. Sedan finns det en fantastisk italiensk film som utspelar sig under andra världskriget, men just nu har jag totalt glömt titel och skådespelare...Hm, nu hittade jag den plötsligt. Vad vore livet utan Google...? "Livet är underbart heter den. "Svart katt vit katt" är en annan bra film.

Favoritmusik

Lars Winnerbäck, Regina Spector, Ane Brun, Cornelis, Bruce Springsteen, Dire Straits... Det är väldigt varierande beroende på vilket humör jag är på.




1 kommentar:

  1. Där ser man! Nu ska vi se vad vi kan baka ihop till dig.

    //Hemlig bokvän

    SvaraRadera