Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 11 februari 2011

Snökaos och blöta fötter


Åh, så glad jag är att jag inte är busschaufför! Sådana här dagar med snökaos,, folk med blöta fötter och hetsigt humör så är det nog inte så kul att köra buss. Det värsta är ändå att folk tar ut sin blöta fötter-frustration på chauffören, som förtvivlat försöker ta sig fram. Ett otacksamt jobb!


I bokhyllan på jobbet har jag hittat en spännande bok som handlar om något så ovanligt som skvaller bland kvinnor i SaudiArabien.


Varje vecka, efter fredagsbönen, skickas det runt ett mejl, skrivet av en anonym tjej, som berättar om fyra väninnor i överklassen. Dessa fyra tjejer lever med en fot i den traditionella, muslimska världen och den andra i den moderna västerländska. Det leder till förvirring och konflikter. Boken heter "Flickorna från Riyadh" och är skriven av Rajaa Alsanea. Det är en spännande värld man får titta in i, som jag inte visste fanns ens, innan jag började läsa den här boken. Den har väckt mycket uppmärksamhet också eftersom den öppnar dörren till en tillvaro som är okänd för de flesta.



1 kommentar:

  1. Åh, den har jag ju faktiskt läst men glömt av... Rikitigt kul med en chick-lit i arabisk miljö!

    SvaraRadera