Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 6 februari 2011

Glädjen med en bokhandel

Det är söndagkväll och Miss Marple löser ett nytt fall på tv. Vi har haft en skön helg med födelsedagskalas, badhuset ( puffarna var med) och inköp av lekspis. H har haft fullt upp hela eftermiddagen med storkok. Jag hoppas att intresset håller i sig för i så fall går vi strålande tider till mötes!

Ungefär fem gånger om dagen, samt varje kväll när jag ska somna, drömmer jag om att starta en bokaffär. Jag vet förstås att det är den sämsta branch man kan ge sig in på. Googlar man på "starta bokaffär" så får man upp flera hundra träffar som alla handlar om varför man absolut inte ska starta sin egen bokhandel. Men drömmar måste man ha för att överleva och jag funderar ständigt på vilken speciell prägel jag ska sätta på min affär för att just den ska bli en succè.

I Uppsala finns en engelsk bokhandel som jag mycket varmt kan rekomendera. Den ligger nära Stadsbiblioteket i centrum. När man kommer in där så känner man omedelbart en brinnande lust att läsa, läsa läsa! Den är mysig med hemtrevlig stämning, har ett mycket bra urval av böcker och kunnig personal, alla de egenskaper som utmärker en bra bokaffär.
Om jag en dag slår till och startar eget så kommer jag att ha den som inspiration.

Jag vet att många bokslukare köper sina böcker på nätet och det borde jag väl också göra eftersom det ju är rätt mycket billigare. Men jag älskar att strosa runt och känna på böckerna innan jag köper dem. Dessutom värdesätter jag kunnig personal som kan tipsa om bra litteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar