Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 14 december 2022

Om en vecka har jag jullov! Tanken har gjort mig mig osedvanligt glad och uppihejsan och det blev mycket gjort på jobbet idag.

Under en period har jag försökt städa och fixa på bokhyllorna. Jag har bytt ut knubbarna där det behövts, dammat, sorterat böcker och gallrat. Att gallra är väldigt svårt för mig. Det gör oftast ont i hjärtat men jag vet att det är nödvändigt. Och när det väl är gjort, efter att ha klappat i princip varje bok med kärlek innan den hamnat i sopsäcken, så är det alltid aningens befriande trots allt. Det är mycket tillfredställande när det finns lite mera plats på hyllorna för alla de nya böckerna som kommer förr eller senare.

Jag har också börjat fundera på nästa års läsning. Förmodligen kommer jag inte att uppnå årets mål, att läsa minst en författare på varje bokstav men de bokstäver som är kvar vid årets slut får nog följa med in i januari. Nästa år blir flera listor har jag tänkt mig. Ni kommer att få veta mer vid nyår. Men det blir nog inga listor som ska klaras av på ett år utan mer på sikt. Vi får se var det landar.

Boken jag läste ut idag är "Hoppets budskap från änglarna". Den sista jag hittat av Lorna Byrne. Jag vet inte hur jag ska ta till mig hennes böcker utan det får bli som vanligt med sådant jag känner mig tveksam till. Jag läser med skeptiskt intresse och tänker att alltid lär man sig något om världen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar