Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 31 december 2022

Nyårsafton 2022

Så är vi inne på årets sista dag. Vi har haft en slapp dag så här långt men om en stund är det dags att dra iväg till en syster och hennes familj. Där kommer vi också att få träffa min kusin och hans gäng. Kusinen och vi  firade också julafton ihop så plötsligt blir det mer umgänge än  på länge. Det känns mycket trevligt. 

Jag har stickat ett kort ärm på min blivande klänning i garnet Pure silk. Mönstret är egentligen tröjan "Inga krusiduller" av den danska designern Petite Knit. En tröja jag stickat ett antal av vid det här laget men modellen är så enkel och passar mig så bra. Att sticka en klänning är första gången dock.

Jag vill tipsa om en seriebok-serie som är väldigt populär på mitt bibliotek, och många andra gissar jag. Serien finns dessutom på Netflix och verkar lika populär där. Det är "Heartstopper" av Alice Oseman och den är en kärlekshistoria mellan Charlie och Nick. I den första boken får man vara med när de lär känna varandra, blir kära och ihop och i de övriga tre böckerna handlar det helt enkelt om deras värld; skolan, kompisar och hur det är att komma ut som gay. 

Både killar och tjejer gillar böckerna hos mig och jag tror att det beror på att det är så stor igenkänning i hur det är att vara tonåring och försöka hitta sin plats i världen. Jag gillar också böckerna och hade gärna läst dem som tonåring. Vem minns inte hur det var att vara tonåring och kär?! Sedan spelar det ingen roll om man gillar killar eller tjejer eller både och.

 

Heartstopper | Alice Oseman    

Årets sista boktips blir en bok som lätt platsar på årets topp 3! "Färskt vatten till blommorna" är skriven av Valérie Perrin och jag har sett den på mångas favoritlistor under året. Själv har jag stått i kö på biblioteket i flera månader innan den ramlade in till mig lagom till jul. Den går nog faktiskt inte riktigt att beskriva på ett sätt som gör den rättvisa. Men den handlar i alla fall om Violette, en kvinna med ett trasigt förflutet. Hon har i tio år bott och arbetat på en kyrkogård som kyrkogårdsväktare. Hon lever ett stilla och vänligt liv ända tills den dag då poliskomissarien Jules kommer dit och ber henne om hjälp...

Färskt vatten till blommorna (inbunden)  

Så, gott nytt år! 

Och bara för ni ska förstå hur dagvill jag är så här i jullovstider...Den andra januari är på måndag så jag dementerar gårdagens dementi om att jag blörjar jobba på tisdag. Det ÄR PÅ MÅNDAG!!!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar