Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 18 juli 2021

Äntligen semester!

 Jag kan inte med ord beskriva hur ljuvligt det var i fredags kväll när jag la mig på soffan, kaninen slappade i fåtöljen och vi slötittade på tv. Fast som vanligt tar det nog några dagar innan kroppen och själen fattar att det är semester.

Min familj kom tillbaka från Skåne igår kväll och idag har vi mest gjort ingenting. Vi har haft det betydligt svalare idag än på länge vilket känns skönt. Imorgon ska vi göra lite ärenden, packa det sista och jag ska få min andra vaccinationsspruta och på tisdag sätter vi oss i bilen och far norrut. 

Jag har, trots eller kanske på grund av semestern, sovit väldigt dåligt i tre nätter så jag känner mig väldigt sliten. Men i natt kanske det är dags att ta igen det och sova bra. Om det inte är så varmt så kanske det går bra.

Skåneresenärerna hade det härligt på sin semester. Mest av allt har de badat i havet. Under veckan har de skickat badbilder som nästan fått mig att gråta en skvätt där jag suttit vid datorn med fläkten på högsta fart och svettats. 

Dagens bokredogörelse handlar om Åsa Hellberg. Jag har läst hennes "En liten värld" som kom 2014. Om jag förstått baksidetexten rätt så är den en av de första böckerna i genren självständig kvinna i medelåldern klarar sig själv och låter ingen sätta sig på henne. I slutet blir hon förstås ändå kär eftersom det är feelgood vi pratar om, men det är på hennes villkor. Boken kändes säkerligen ny och fräsch när den kom men nu är vi översvämmade av just sådana historier vilket förtar entusiasmen en aning. 

Okej, det handlar i alla fall om två väninnor; Isabella och Carina i femtioårsåldern, lyckade och vackra singelkvinnor som behöver göra livsavgörande beslut om vilken väg det är dags att ta. 

Sedan har vi den 70-åriga Elsa som bor i Farsta. Hon är änka och ganska trött på att bara sitta hemma och göra samma saker hela tiden. För att få spänning i livet följer hon efter när olika personer ger sig iväg på resa. På så sätt träffar hon både Isabella och Carina och flera andra spännande människor och får vara med om oväntade äventyr. Olika människors öde vävs samman på osannolika sätt och om man vill ha trovärdiga berättelser så är detta kanske inte den bok man ska ge sig på men om man vill ha något lättsamt tidsfördriv så funkar den bra.

 En liten värld by Åsa Hellberg

 Just nu läser jag "Toscana tur och retur" som är i samma stil. Även det är en av Åsa Hellbergs tidiga böcker. Det mest irriterande med den är att sidan 28 och 29 är urrivna ur biblioteksboken och även om det inte är några svårigheter att hänga med i handlingen trots det så blir läsupplevelsen svårt störd.

Toscana tur och retur (inbunden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar