Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 7 juli 2021

Värmen håller i sig, men det är inte stekande sol idag vilket jag är glad för. 

I lördags drog vi till badstranden för första gången i sommar. Det har liksom inte blivit av förut. Vi hade en riktigt härlig dag, sex timmar. Vi var lite väl röda allihopa när vi kom hem. H hade med sig en kompis och de hade så mysigt att kompisen blev kvar till dagen efter.

Nu är T inne på sin sista arbetsvecka och nästa vecka blir det förmodligen en liten Tomelillasemester för semesterfirarna medan jag får vara hemma och kämpa en sista vecka.

Den här veckan har det jag läst både varit superbra och lite mindre bra.

Jag har i ett svagt ögonblick bestämt att jag ska ta mig igenom Jan Mårtenssons Homan-deckare. Jag kanske ångrar det beslutet lite, lite när jag läser. I helgen blev det "Ramses hämnd"


Johan Homan är antikvitetshandlaren som gillar att klura ut mysterier och vara med om lite äventyr. I den här boken hamnar han på en fest där den rika Christina börjar fråga honom om han tror på spöken och om han kan tänka sig att sova över i hennes släktslott (eller vad man nu ska kalla det) för att hjälpa henne. Det går Johan Homan glatt med på och naturligtvis händer det saker under natten, ett mord helt enkelt. Historien tar oss med till Egypten och Ramses den andres grav.  Det som stör mig lite med Homan är att han är väldigt konservativ och ingen vidare rolig person.

Jag tyckte att den första jag lyssnade på var den roligaste så kanske är det de allra första delarna jag ska ge mig på...

Den riktigt bra boken berättar jag om nästa gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar