Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 11 september 2020

 Tänka sig att nu är det fredag igen. Det har varit en strålande septemberdag och utsikten från bokbussen har varit många gäss på väg söderut och dignande äppelträd. Imorgon jobbar jag, den första jobbarlördagen för hösten. Lite jobbigt känns det så här i förväg men jag tror nog att det kommer att  kännas okej när det väl är dags.

Igår hade jag en liten bokklubb med fika på mitt bibliotek. Nio glada tioåringar dök upp. Fikat var mycket uppskattat! Efteråt fanns det inte en smula kvar.

Jag tipsade om några böcker och barnen lånade en hel del. Tanken med aktiviteten är att de ska få låna nya böcker och sedan tipsa varandra och andra. En tanke är att man kanske kan göra små boktipsfilmer på Instagram. vi får se hur det går. Det är ju lite meckigt med tillstånd och sådant.

En av böckerna jag tipsade om var "Katys vilda föl" av Victoria Eveleigh. Det är en äkta hästbok och jag tror nog att den kan gå hem hos hästboksälskarna.

Katy bor på en gård med sin familj. Bredvid gården finns en hed och där går det omkring vildhästar. På sin födelsedag känner sig Katy lite ledsen för att familjen inte hinner fira henne ordentligt eftersom det är mitt i lamningen. Hon går upp på heden och där hittar hon ett sto och ett nyfött föl. Det är det gulligaste fölet Katy sett och hon vill så gärna ta hand om det. Men föräldrarna vill inte. Så hur ska hon göra?

Bokserien som heter "Katys ponnyliv" består av flera böcker och "Katys vilda föl" är den första.

Kapitelböcker: Katys vilda föl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar