Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 27 september 2020

Lycka!

 Under veckan som gått har vi kunnat plocka tomater flera gånger till middagen, så lyxigt. Smaken blir något alldeles speciellt när man vet att de är plockade alldeles nyss. Nu vet jag att det här med att odla sina egna tomater inte är något sensationellt och ovanligt men för oss som aldrig lyckats ta oss hela vägen från frö till färdiga tomater så är det stort.

Jag har haft boktipsarträff på mitt bibliotek. Tio glada barn i åldern nio till elva år har fikat, pratat böcker och spelat in boktips. Gänget som kommer är ungefär samma som hänger hos mig på rasterna så de är hemtama vilket kan göra dem aningens svårstyrda ibland. De glömmer ibland att det här är en alldeles egen speciell aktivitet.

På mitt jobb är det väldigt viktigt att vi är digitala. Ibland kan jag sucka för mig själv och tänka att det omöjligt kan vara ett mål att vara digital. Det måste ju snarare vara ett medel för att nå andra mål. Nu under denna långa period av karantän och avstånd så fyller nätet och aktiviteter online en viktig funktion vilket jag tycker är helt logiskt och bra och då blir jag också lite mer peppad att delta i det hela. Just det här att lägga ut digitala boktips har inte så mycket att göra med Corona (för mig i alla fall) men det är ändå ett bra sätt att få barnen att känna att deras tipsande har en betydelse, deras familjer och andra kan se vad de gjort samt att det alltid är kul med lite variation på bibliotekets sociala medier. 

Länge kändes det jobbigt att ro i land med idén, jag behövde tillstånd från föräldrarna, mina kollegor tipsade om bildredigeringsprogram som kändes superjobbiga att sätta sig in i och slutligen hade jag förstått att man måste ägna mycket tid efteråt att redigera de små filmerna.

Men så efter lite uppmuntran från en kollega som tyckte att min filmidé lät kul så bestämde jag mig för att köra. Skrev ett papper till föräldrarna och sedan spelade vi in på min telefon, direkt med kameran, utan inblandning av något annat. Och det blev superbra , tvåminutersfilmer som jag kan lägga ut direkt på Facebook och Instagram så fort tillståndslapparna kommer in. Barnen var jättenöjda och jag med!

Micael Dahlen är en av de mer intressanta människorna jag vet just nu, professor och tv-personlighet. Jag har just läst hans senaste bok; "En liten bok om lycka".

Vi får tretton råd om hur vi uppnår mer lycka i livet. Han menar att total lycka bara är något man känner oväntat och korta stunder. Det är omöjligt att gå runt och vara lyckllig hela tiden oavsett förutsättningar. Jag tycker att det är mycket sunda och kloka råd och han poängterar att det inte är någon idé att jaga lyckan i sig och att vi inte ska känna oss misslyckade för att vi inte går runt och är lyckliga. Råden han ger, utifrån forskning, är att arbeta med de saker som gör oss lite lyckligare, lite mer nöjda. Exempel är ta ut segern i förskott, återupplev, unna dig och rör på dig.

När jag läst så kände jag att jag fick lite nya perspektiv på tillvaron som faktiskt gör mig lite gladare, nöjdare och, tro det eller ej, aningens lyckligare.

En liten bok om lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar