Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 8 september 2020

 Jag har snabbläst två svenska feelgood-böcker eftersom del två, typiskt nog, måste lämnas tillbaka på biblioteket i morgon.

Åsa Hallengård har skrivit en triologi om ett gäng olyckliga och vilsna människor som träffas på en antikkurs. Snabbt blir de vänner och stöttar varandra i livets upp- och nedgångar. Kursens ledare heter Kristina, änka sedan trettio år som sakta tagit tillbaka makten över sitt liv sedan mannen dog. Hennes man var en äkta tyrann som misshandlade både henne och barnen. Martin och Maria är ett gift par  som helt hamnat i stå. De vantrivs på sina jobb och med varandra och antikkursen är ett sista försök att göra något tillsammans. Klara och hennes lilla flicka Ester är utslängda av Esters pappa som också han visat sig vara ett riktigt rötägg. Nu lever de i en ekande tom lägenhet eftersom de knappt har råd att köpa mat, än mindre möbler. Peter älskar gamla och vackra saker. Han bor i sin fantastiska lägenhet som han förvandlat till sin alldeles egna oas. Men han saknar någon att älska och dela sitt liv med. Dessutom tycker hans familj att han borde skaffa fru och barn. De vägrar acceptera att han är gay vilket gör att han känner sig ensam.

Per Olov har mist all sin livsglädje och gnista sedan frun Eivor dog. Hans enda ljus i mörkret är hunden Charlie. När döttrarna får nog och tvingar honom att delta i antikkursen är han måttligt glad.

Den första delen heter "Antikkurs  för vilsna hjärtan" och del två heter "Antikcafé för kantstötta hjärtan". Böckerna kan nog inte sägas vara några mästerverk men de har ändå något som fick åtminstone mig att fortsätta läsa då jag gärna vill veta hur det ska gå för alla.

Den tredje delen kommer väl vad det lider till mig. Jag står i kö på den på biblioteket. Den heter "Antikgård för spirande hjärtan"


Antikkurs för vilsna hjärtan - Åsa Hallengård - Häftad (9789188013958) |  Bokus Antikcafé för kantstötta hjärtan - Åsa Hallengård - Pocket | Bokus Antikgård för spirande hjärtan - Åsa Hallengård - häftad (9789189009363) |  Adlibris Bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar