Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 2 augusti 2020

   Min första kväll hemma efter semestern så var jag och Speedy ute i trädgården. Mitt sällskap skulle gå på sin toasten. Plötsligt när vi stod där kom en stor igelkott knatandes med ett glasspapper i munnen. Hon tog ingen notis om oss utan hade väldigt fullt upp med sitt. Hon slank in under altan och fixade en stund innan hon kom ut igen och tog samma väg tillbaka. Så igår morse så får vi se en lite igelkottunge, Och när vi står där så dyker det upp fler. Slutligen kunde vi konstatera att vi har en mamma och sex ungar boendes under altanen. Mamman höll sig under altanen och vi kunde bara höra henne gruffa och prata med ungarna. De däremot var ute säkert sex, sju gånger under dagen på upptäcktsfärd. Så otroligt söta och små! Man får aldrig nog av att titta på dem.

Jag kunde inte sluta tänka på en av mina favoritbilderböcker när jag var liten.

Kom in och drick en kopp te - Stjernholm Ræder, KarinDet kändes som att jag var med i den...


Bortsett från igelkottar så har jag också läst lite i veckan. "Hjärtats bokhandel" av Veronica Henry är ytterligare en varmhjärtad hyllning till böcker och bokhandel. Sarah har varit ute och rest i världen men kommer hem till sin döende pappa och hans bokhandel Nightingale Books där Sarah i princip vuxit upp.
Hon lovar pappan att försöka fortsätta hålla liv i bokhandeln men det är svårt. Både sorg och ekonomi får uppgiften att kännas oöverstiglig. Men med stöd och hjälp av vänner och stamkunder så gör hon sitt bästa. Vi får också lära känna några av kunderna och deras problem och livsden. En äkta feelgod!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar